Schramberg

Webová stránka značky: Schramberg
RSS
 

Keramiku založil Isidor Faist v roce 1820. Výroba byla zahájena na zámku Schramberg pod názvem Faist'sche Steingutfabrik. V roce 1829 Faist přesvědčil barona Ferdinanda von Uechtritze, aby se k němu připojil jako partner. Steingut- und Majolikafabrik Uechtritz & Faist postavili novou továrnu zvyšující produkci. Společnost na počátku 80. let 19. století začala pro společnost Villeroy & Boch vyrábět stále více. Nakonec v roce 1883 V&B koupila Schrambergskou keramiku. Společnost pokračovala v činnosti jako dceřiná společnost Villeroy & Boch.

V roce 1912 továrnu koupili Moritz a Leopold Meyer. Zavedli značku SMF. Firma byla pojmenována Schramberger Majolikafabrik a v roce 1918 se změnila na společnost s ručením omezeným (GmbH). Bratři přesvědčili mnoho umělců, aby pro ně navrhovali. Nejznámějšími se staly designy maďarské Evy Zeiselové, které byly vyrobeny ve 30. letech.

Jelikož bratři Meyerové byli Židé, museli podnik v roce 1938 prodat a emigrovat do Anglie. V roce 1949 se Peter Meyer, syn Moritze, vrátil do Německa a převzal továrnu. Zemřel v roce 1980. Po jeho smrti továrna upadla a v roce 1989 byla definitivně uzavřena.

https://www.porcelainmarksandmore.com/germany/baden/schramberg-01/index.php

Schramberg

[1]: Faist'sche Steingutfabrik (1820 do 1829)

Schrambergskou keramiku založil v roce 1820 odborník na kameniny Isidor Faist , který se narodil ve městě Nordrach (Bádensko-Württembersko). Jeho firmou byla první kameninová továrna v oblasti Württemberg a místo bylo pečlivě vybráno. Okolí nabídlo vše, co potřeboval: prázdný zámek Schramberg nabídl dostatek prostoru pro výrobu a okolí nabídlo dobré suroviny i dostatek dřeva pro vypalování pecí. Blízká řeka Schiltach navíc nabízela další zdroj energie a samozřejmě vodu. A levná pracovní síla byla po ruce, protože oblast kolem Schrambergu byla chudá a dělníci se snadno našli. Po několika letech měla keramika dobrou pověst a Faist dokázal přesvědčit barona Ferdinanda von Uechtritze, aby se k němu připojil jako partner.

[2]: Steingut- und Majolikafabrik Uechtritz & Faist (1829 až 1883)

S finanční pomocí barona dokázal Faist za hradem postavit novou továrnu, což drasticky zvýšilo produkci. V šedesátých letech minulého století měla továrna stálou pracovní sílu 100 lidí a působivý počet téměř 6 000 domácích pracovníků (dekoratéry atd.), Kterými byly hlavně děti a ženy. Faist od roku 1882 převzal od Villeroy & Boch mnoho objednávek a poté, co pro ně pracoval přibližně rok, prodal keramiku společnosti Villeroy & Boch v roce 1883.

[3]: Villeroy & Boch, Niederlassung Schramberg (1883 až 1912)

Jako dceřiná společnost společnosti ⇒Villeroy & Boch v Mettlachu (povodí Saar) pokračovala továrna v provozu až do roku 1912 a byla proslulá svou majolikou a jinými formami kameniny, přestože továrna nebyla jednou z hlavních továren „Villeroy & Boch“ . Ale během roku 1911 byly různé budovy továrny zbořeny, aby uvolnily místo pro místní železnici, a protože to drasticky snížilo výkon, společnost Villeroy & Boch ztratila o místo zájem a byla uvedena do prodeje.

[4]: Schramberger Majolikafabrik (od roku 1918: GmbH) (1912 do 1989)

V roce 1912 byla továrna prodána židovským bratrům Moritzovi a Leopoldovi Meyerovi , kteří zavedli značku „SMF“ ve své první verzi včetně jedle. Tento podnik byl běžným soukromým podnikem, dokud se bratři nerozhodli podnik reformovat jako společnost s ručením omezeným, takže byl v roce 1918 restrukturalizován jako ⇒GmbH. Další roky šly dobře a 12. března 1922 hrdě oznámil Moritz Meyer narození jeho syna Petra.

Tito bratři Meyerovi vždy hledali nové vzory a mnoho slavných umělců vstoupilo do továrny nebo přispělo návrhy. Jedním z těchto známých umělců byla Maďarka Eva Zeisel (rodné jméno Stricker)), která navrhovala ve Schrambergu od podzimu 1928 do léta 1930. Většina z těchto návrhů nebyla vyrobena okamžitě, ale začala se objevovat v roce 1930 a následujících letech. Její dřívější práce tam byla silně ovlivněna tehdy silným hnutím Bauhausu, ale vždy následovala svůj vlastní impuls, aby spojila potřeby trhu s lidskou složkou. Proto se její Schrambergská práce často jeví jako škola art-deco, ale také odráží zájem o lidové umění a požadavky průmyslových továren v různých továrnách, pro které navrhovala.

Eva Zeisel nejen navrhla tvary, ale také dodala zamýšlené ozdoby na jednotlivé kousky. Oddělení dekorace však často přizpůsobovalo její původní koncepty a aplikovalo je na další kousky. Například vzor určený k použití na talíři změnil proporce, pokud byl zabalen kolem šálku nebo konvice, takže Zeisel někdy cítila, že design není přesně takový, jak si představovala. Továrna pokračovala ve výrobě vzorů Zeisel ještě nějakou dobu poté, co odešla, ale často dávala na její tvary různé vzory a také používala své vzory na tvary, které byly její. Stalo se tak zejména u velmi populárního designu „Mondrian“, který se často objevuje na tvarech jiných než Zeisel.

Během nadcházejícího protižidovského hnutí krátce před druhou světovou válkou nacisté přinutili Moritze a Leopolda Meyera, aby továrnu v roce 1938 prodali, a oba během roku 1938 emigrovali se svými rodinami do Anglie. Ale po válce, v roce 1949, se Peter Meyer vrátil do Německa společně se svou rodinou a rodině Meyerů bylo okamžitě povoleno převzít obchod znovu. Po letech tvrdé práce na obnově poškozené továrny se Peter v roce 1958 oženil s Julie Broghammerovou a společně měli dvě děti, Annette a Michaela.

V roce 1970 se Peter Meyer stal jediným vlastníkem továrny a pokračoval v práci svého otce a strýce dalších deset let. 6. prosince 1980 Peter Meyer zemřel na komplikace po infarktu a během následujících let byla továrna vedena různými řediteli, ale s mnohem menším úspěchem. Jeho pracovníci dokonce řekli, že srdce a duše zařízení zemřelo s Peterem Meyerem. V roce 1989 byla továrna definitivně uzavřena a prostor byl vyčištěn, aby se vytvořil prostor pro nový průmysl, dnes se v bývalé hlavní budově nachází sídlo nově založeného průmyslového centra.

Žádné produkty značky Schramberg nebyly nalezeny...